يکی از مجموعه های زيبايی که در سالهای ميانی دهه ۶۰ از تلويزيون پخش شد ؛ مجموعه «هزار دستان» بود ...
اين مجموعه ؛ حاصل
۸
سال تلاش مستمر علی حاتمی و گروه سازنده اين سريال بود.
نقطه شروع مجموعه هزاردستان در واقع ؛ می توان از سال
۱۳۵۴
دانست ...
در اين سال سريال سلطان صاحبقران ؛ بار ديگر نام او را بر سر زبانها انداخت ...
بعد از اتمام نخستين پخش اين مجموعه از تلويزيون ملی آن زمان (( تلويزيون
۲)
؛ حاتمی طرحی به تلويزيون ارائه داد به نام« انحصار تنباکو» ؛ که به دليل مسائل سياسي ان دوره اجازه ساخت نگرفت .
سال
۱۳۵۶:
علی حاتمی در اين سال مشغول ساخت فيلم سوته دلان بود . همزمان با مراحل ساخت اين فيلم طرحی را به نام « جاده ابريشم » ؛ به رشته تحرير در آورد...
پس از اتمام ساخت سوته دلان ؛ حاتمی برای مذاکره با ايتاليايي ها ؛ به « چينه چيتا » رفت و با « جانی کوارنتا »؛ طراح صحنه مشهور ايتاليايی ؛ که برنده يک جايزه اسکار نيز شده بود ؛ درباره امکان ساخت شهرک سينمايی ؛ مذاکره کرد .
ايتاليايي ها دست به کارساخت ماکت اين شهرک شدند.
حاتمی در ابتدای کار ؛ لباسهای موردنياز برای سريال را به يک گروه خياطی که خود استخدام کرده بود ؛ سفارش داد
همزمان با آماده شدن ماکت شهرک ؛ لباسها نيز دوخته و آماده شد (((( بالغ بر
۲۰۰۰
دست )) .
با وقوع انقلاب ؛ طبيعتا تدارکات سريال متوقف شد و عملا به سال
۵۸
موکول گرديد ..
در حين تصميم گيری مسئولين جديد تلويزيون ؛ برای ادامه يا عدم ادامه سريال ؛ حاتمی دو فيلم از مجموعه سلطان صاحبقران به نامهای « امير کبير » و « ميرزا رضای کرمانی » ؛ تدوين
کرد که در همان زمان از تلويزيون پخش شد ....
ويژگی سريال هزار دستان در اين است که دو پروژه همزمان در کنار يکديگر پيش می رفت ..
اول پروزه فيلمبرداری و در کنار آن پروزه ساخت يک شهرک سينمايي ...
نخستين صحنه های اين سريال؛ در حوالی جاده لشکرک در محلی به نام شاد آباد فيلمبرداری شد ...( صحنه های باز جويي مفتش از رضا خوشنويس )‌
بخشی از صحنه های داخلی اين سريال در خانه پير نيا در خيابان لاله زار فيلم برداری شد و با فيلم برداری اين صحنه ها کليد آغاز فيلمبرداری يکی از عظيم ترين پروژه های فيلم برداری در سريالهای تلويزيونی در ايران زده شد .

یادش گرامی و روحش شاد .