چگونه دیالوگ ها را حفظ می کنید؟

دیالوگ ها را حفظ نمی کنم، آن ها را زندگی می کنم شما وقتی در موقعیت درست نمایش قرار بگیرید آن وقت عکس العملتان هم درست خواهد بود.

اگر دیالوگ ها درست در دهانتان نچرخد چه می کنید؟

خوب حتما در این مورد با کارگردان صحبت می کنم البته در نهایت مطیع کار گردان هستم و وقتی پذیرفتم که شما به عنوان کارگردان مرا اداره کنید در اختیار شما قرار می گیرم.

در این فیلم، به چنین مشکلی برخوردید؟

نه، برای این که کارگردان آقای مازیار میری بسیار همراه بود و همدل و شعور این را داشت که دارد با چه کسی کار می کند. بنابر این قبل از اجرا می نشستیم و لحظه ها و صحنه ها را تحلیل می کردیم حتی خیلی از  دیا لوگ ها را حذف کردیم البته بازی مثل شعر گفتن است کلمه خودش می آید گاهی اوقات هم کلمه لازم نیست اما در هر صورت فن بیان کلمات خیلی مهم است اساسا هیچ چیز استانداردی وجود ندارد هر هنرمندی در چار چوب خودش استانداردها را می سازد.

به نظر شما فن بیان بازیگران امروزه چگونه است؟

متاسفانه بیشتر اوقات بد است من الان یکی از کارهایی را که در محل دهکدۀ ولیان انجام می دهم این است که جوانان را جمع کنم و به آن ها فن بیان یاد می دهم.البته فن بیان یک کار تکنیکی است و بعد به هنر تبدیل می شود. باید با تمرین به آن رسید. باید حنجره، عضلات دهان و زبان تربیت شوند. بازیگری چهار اصل مهم دارد بدن، بیان، حس و شعور. اگر این چهار عامل با هم درست ترکیب شوند نتیجه رضایت بخش خواهد شد.

برای بازی در پاداش سکوت کاندیدای بهترین بازیگر نقش مکمل شدید در این مورد چه نظری دارید؟

من دیگر کارم جایزه دادن است نه جایزه گرفتن این مسا له چندان برایم خوشایند نبود پنجاه ،شصت سال است که دیده میشوم. هرشب تماشاگران بعد از اجرای تئاتر به من جایزه می دادند حالا باید جوانان را تشویق کرد و سر ذوق آورد. من همیشه معروف به این هستم که به خاطر جایزه گرفتن دیگران سر ذوق می آیم. هر کسی کار خوب می کند من خوشحال می شوم.

بازی در تئاتر را ترجیح می دهید یا سینما را؟

رگ و ریشۀ من تئاتر بوده و هست. تئاتر برایم جایگاه دیگری دارد.

  

*

 

جعفر والی متولد 1312، تهران فارغ التحصیل رشتۀ تئاتر از دانشکدۀ هنر های دراماتیک1337  

 

عمده نمایش ها:

در گوش سالمم زمزمه کن، آهای کی اونجاست، مترسک ها در شب، دوپا و یک لنگه کفش، هدیه قابیل، ...

عمده مجموعه های تلویزیونی:

گاو، آتش بدون دود، هزاردستان

عمده فیلم ها:

گاو 1348

تنگسیر، خاک 1357

سفر سنگ، هجرت 1359

آقای هیروگلیف، گفت هر سه نفرشان (توقیف شدند و به نمایش در نیامدند) 1362

 ملخ زدگان، دادشاه 1363

گل های داودی، مردی که زیاد می دانست 1364

ناخداخورشید 1366

بهار در پایز ( + کارگردان و فیلمنامه نویس )، باد سرخ 1370

جادۀ عشق 1385

پاداش سکوت.